Moore är tillbaka

– utan naket på omslaget

moore

Moore återuppstår i tryck. För Dagens Media berättar grundaren Bingo Rimér om satsningen, och om varför det lättklädda omslaget slopas.

För ungefär två år sedan övergav Moore sin tryckta upplaga till fördel för den digitala. Som Dagens Media tidigare rapporterat återuppstår nu livsstilsmagasinet. Nya Moore kommer att ges ut fyra gånger per år, ett nummer per årstid.

Upplagan trycks i 30 000 exemplar och distribueras gratis på magasinets egna events samt på caféer, gym, barer, nattklubbar och klädbutiker runt om i Sverige.

– Det känns jävligt kul att vi är igång med den tryckta tidningen igen och att vi har fått bra respons, säger Bingo Rimér till Dagens Media.

Förstasidan, som i den äldre tappningen alltid pryddes av en lättklädd modell, består i vinternumret av snowboardåkaren Kevin Bäckström.

– Att ha en lättklädd modell på förstasidan är inte längre en hållbar affärsmodell. När jag startade Moore så var inte Internet lika utbrett. Satte man en lättklädd Carolina Gynning på omslaget så var de bilderna exklusiva för tidningen, men nu finns det så mycket snusk digitalt på nätet, säger Bingo Rimér och fortsätter:

– Man kan väl säga att det är en kombination av att jag har mognat, att vi vill bli mer annonsvänliga samtidigt som det inte är en hållbar affärsmodell längre.

Under de senaste åren har flera magasin som riktar sig till män övergett de lättklädda framsidorna, men enligt Bingo Rimér handlar Moores omvandling inte om allmänhetens eventuella kritik mot lättklädda kvinnor i tidningar.

– Alltså, inte nödvändigtvis. Folk pippar i ”Paradise Hotel” och springer omkring nakna i ”Farmen”. Den nya generationen är mer liberal när det gäller sådant. Att folk pippar på tv eller viker ut sig är vardagsmat i medielandskapet.

Att Moore återuppstår i tryckt form har enligt Bingo Rimér mycket att göra med tidningens många event.

– Vi gjorde ju en konvertering till digitalt, vilket nog var i grevens tid. Men det jag har insett nu är att man saknar den tryckta tidningen på event och olika aktiviteter. Det blir ju dyrt att dela ut Ipads och läsplattor till folk som ska läsa tidningen digitalt. Och om vi anordnar en fest på exempelvis Café Opera så vill vi ju ha en tidning att stoppa i ”goody-bagen”.

Trots att Moore återigen finns i fysik form är Bingo Rimér skeptisk till tryckta tidningars överlevnad.

– Folk är visserligen inte lika skeptiska till en tryckt tidning som till nätet, men det kommer nog bli svårt för tidningar som bygger affärsmodellen på försäljning av tidningar. Det är bara en tidsfråga innan Aftonbladet och även livsstilsmagasin kommer att lägga ned sin tryckta upplaga, säger han och fortsätter:

– Men det kommer nog alltid finnas intresse för analoga tidningar som är specialiserade inom ett smalt område, även om det kommer att röra sig om små upplagor.

Källa: Dagens Media

Moore Winter Edition 2014 är producerat i samarbete med Gustaf Boman Network.